Nabestaandenmachtiging
Na overlijden aanvragen via de Belastingdienst
Na een overlijden wordt een DigiD automatisch geblokkeerd, maar nabestaanden kunnen via een wel digitale overheidszaken regelen, zoals belastingzaken en toeslagen. Er is geen tijdelijke DigiD voor de nabestaande; in plaats daarvan loggen ze in met hun eigen DigiD nadat ze de machtiging hebben aangevraagd.
Hoe een nabestaandenmachtiging werkt...
• Wat het is: Een machtiging die u koppelt aan uw eigen DigiD om online acties te ondernemen namens de overledene.
• Wat u kunt doen: U kunt onder andere belastingzaken (zoals het doen van de aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting) en toeslagen van de overledene regelen.
• Hoe u het aanvraagt:
* U kunt een aanvraag indienen via DigiD machtigen of door langs te gaan bij de Belastingdienst.
* U logt met uw eigen DigiD in en vervolgens logt u via "Voor iemand anders" met uw eigen DigiD in op de website van de overledene.
Belangrijke punten...
• DigiD van de overledene: deze wordt automatisch geblokkeerd nadat het overlijden is doorgegeven aan de gemeente en de overheidsinstanties.
• Aanvragen: het is verstandig om de machtiging zo snel mogelijk aan te vragen, omdat het verwerken soms tot 15 werkdagen kan duren.